måndag 24 augusti 2009

Clapotis kurs...

Det har varit riktigt lite tid på vattnet för min del denna sommar. Men i början på förra veckan kände jag att till helgen hade det varit skönt att komma ut och iväg på en tur. Jag ringde Göran och Veronica och hörde om dom skulle med ut en sväng. Dom hade bokat upp sig på en kurs i Stockholm hos Horisontkajak, så efter ett telefonsamtal så hade jag också bokat in mig på samma kurs.

Så vid middagstid i Fredags hade vi lastat och packat bilen full och styrde upp mot Stockholm. När vi väl kommit fram till Värmdö, där horisont håller till hade det blivit mörkt. Så ganska snabbt kom våra tält upp och lagom tills vi kröp in i dom kom det första regnet.

Vaknade tidigt på Lördags morgonen av att det fortfarande smattrade på tältduken, hur mysigt som helst att bara ligga och lyssna på regnet i en varm sovsäck.
Snabb nedpackning av grejerna i kajaken, och undertiden började dom andra kurs deltagarna trilla in.
Lars och Carin samlade oss och gick igenom lite av vad vi hade att vänta oss av helgen. Och någon timme senare satt vi alla 7 deltagare i våra kajaker.

Lördagen började med diverse teknikövningar. Och efter lunch övade vi på lite mera blöta övningar. Och vips så hade solen tittat fram och gav oss en underbar eftermiddag.

Kvällen tillbringade vi på en ö som jag naturligtvis glömt namnet på. Men det blev en mycket trevlig kväll, med mycket prat om allt vad som kan tänkas behövas ha med sig när man skall leda en tur.



Lördagen började med teroi och praktiska övningar på land, om vindrikningar och bogsering.


Och efter det blev det i båtarna och ett riktigt kul pass med räddningsövningar och bogsering av alla möjliga slag. Det övades även på att plocka upp medvetslösa i kajaken och när den medvetslösa ligger i vattnet. Första gången jag var med på några sådana övningar och det var både lärorikt och riktigt kul.




Efter lunchen var det dags för lite mera teknikövningar och lite mera bad med kajakerna...





Sen avslutades det hela med samling på bryggan med fedback på helgen som gått. Min summering av det hela är: Att om du är lite intresserad av att lära dig mer om att leda en grupp så gå denna kursen.
Jag är inte intresserad av att leda någon grupp. Utan tycker om att ha tokkul och lära mig nya saker, och det gjorde jag verkligen... så om du vill ha tokku, gå kursen helt enkelt. Ett stort tack till alla deltagarna som lärde och gjorde denna helgen ofantligt rolig för mig. Och ett JÄTTE stort tack till Carin och Lars som vekligen gjorde denna helgen till ett minne som jag skall bära med mig länge......

2 kommentarer:

eriksjos sa...

Äntligen!

Kul med bilder!

/erik

carin sa...

Tack själv! Utan bra kursdeltagare - ingen bra kurs ;-) Vi hade hur kul som helst, både jag och Lars, och ni satte oss på hårda prov :-)
Vi ses!