måndag 6 augusti 2007

Slättanäs - Tallholmen

2007-08-06

Paddlings abstinensen var stor idag när Magnus hämtade mig och min kajak vid Tallholmen, vi fortsatte ner till Slättanäs småbåtshamn och sjösatte där. Målet för dagen var att i lugntakt paddla bort till Tallholmen.

Magnus

Eftersom Magnus som aldrig hade paddlat i Listerbys skärgård förut bestämde vi att vi skulle snirkla runt lite där först. Sagt och gjort vi gick ut från Slättanäs småbåts hamnen och i mellan torkö och fastlandet paddlade sedan vidare bort mot sydsidan på Slädö där vi tog vår första fika.

Jag

Efter fikan stack vi öster ut och paddlade in mellan Vagnö och Almö, och vidare öster ut under Hjortahammar bron. Och till ett trevligt litet fika ställe på Tromtö nästan vid ön Tumholmen där vi intog våran lunch, ett fika ställe som både jag och Magnus (dock vid olika tillfällen) har fikat på när vi vandrat lite på Tromtö.


Ett litet lusthus på Ringholmen


Sedan fortsatte vi våran färd österut vi snirklade oss in mellan Tromtö och Ringholmen, för att sedan gå ut och runda grann ön västra Råholmen, som har fågel skydd på grund av ett häckande örn par dock syntes inga örnar till. Vi fortsatte bort till Haglö som vi rundade på norr sidan, och lagom tills vi kommit dit var det precis som att köra in en bil i en stor stad under rusnings trafik, det bara drällde med båtar överallt och den trafiken höll tyvärr i sig under resten av turen.

Vi snirklade vidare bort och rundade Skillingenäs och gick norr över Svinö för att paddla vidare bort till Ramsö där vi fikade igen.

Fikaplats på Ramsö

Efter denna fika paddlade vi bort till Tallholmen och lastade kajakerna på taket på min bil. Jag var väldigt nöjd med dagen, det var kanon skönt att komma ut lite och paddla en liten längre tur. Extra kul var det att inte behöva paddla tillbaka till samma ställe som vi sjösatte på, och Listerbys skärgård är fantastiskt vacker.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Björn och tack för sällskapet.
Fantastiskt fin upplevelsepaddling idag, man blir nästan religiös dagar som denna.

Vi hörs
//Magnus

Björn Svensson sa...

Hej Magnus!
Tack själv, kan bara hålla med och kul att du oxå gillade Listerbys skägård.
// Björn S

eriksjos sa...

Men var ligger Tallholmen? Jag hittar den inte...

Björn Svensson sa...

Okej Erik det var ju skönt att vi redde ut det vi MSN:en. Vet i och för sig inte om du kollade på den gröna kartan men på mitt sjökort står den med (har i och för sig några år på nacken).
Och för Er som vill veta så ligger det strax väster om Nättrabyåns utlopp.

// Björn S