torsdag 24 juli 2008

Utlängan

2008-07-24

Prognosen visade kanon väder i Onsdags, så efter lite telefon kontakt med Magnus beslutade vi att det var denna dag som Stenshamn skulle få ett besök av oss. Vi skösatte på badplatsen ute i Thorhamn och i strålande sol paddlade vi rakt söder ut mot Ungskärs hamn där vi hade tänkt oss en liten bensträckare,men efter lite överläggning och dåliga platser att komma ur kajakerna på forsatte vi ut till Ungskär (Stenshamn).

Där tog vi en välbehövlig frukost och bensträckare med solen som underbart sällskap. Och efter detta stopp forsatte vi nästan rakt nordväst ut med flaggskär som nästa mål.

Riktigt kul och skönt att paddla längst ut i kustbandet där det är nästan helt folktomt. Det enda vi stötte på var några segelbåtar på väg in i farleden, och en person som stämde in på två av dom fyra vanligaste orsakerna till drunkning (Ingen flytväst,liten båt,gylfen nere och på grunt vatten).

På flaggskär åt vi middag på en klipphäll och njöt mest av tillvaron i största allmänhet. Vinden hade nu tilltagit en del. Så efter ganska stökig sjö på syd sidan av Sturkö var vi tillbaka in i fjärden mellan Malkvarn och sturkö,och in i skärgården bland alla båtar och soldyrkare på varenda ö som man kan få fast en båt på på något möjligt eller omöjligt sätt.

En fika på Jerkö och paddling tillbaka till Torhamn och vips så hade vi fått ännu en kanon dag i Blekinges östra skärgård. Tack Magnus för trevligt sällskap även denna gång.