torsdag 30 augusti 2007

Paddla på ostkusten


Titel: PADDLA på ostkusten
Författare: Olle Persson och Stig Johansson
ISBN: 91-518-4168-1
Utginingsår: 2004



I början på veckan fick jag hem det paket med böcker jag beställt. I paket var bland annat denna bok.

Boken börjar som vanligt med kajakböcker, att beskriva kajaktyper, historia, utrustning, säkerhet och navigation. Dom berör bara dessa ämnen kortfattat, vilket dom även är väldigt tydliga med för boken har ett annat syfte.
Olle och Stig visar nämligen i denna bok upp mängder med förslag på turer, inläggnings platser och camping ställen från Kåseberga i Skåne till Arholma i Stockholms norra skärgård. Dom bjuder även på historier från dom olika etapperna och vilken karaktär dom har. Den gröna kartans kod samt distansen på turen är också utskriven
När jag började läsa boken så tänkte jag mig mer använda den som uppslagsbok för olika turer, (och det är nog syftet med den från början) men jag har nu läst den från pärm till pärm. Och jag är väldigt imponerad av dom, fina bilder bra kartbilder och inspirerande historier, jag kan tänka mig att göra många av dessa turer. Boken har helt klart en given plats i min bokhylla.

Inga kommentarer: