söndag 2 september 2007

Blåsigt i Blekinges östra

2007-09-02
Nu är det slut på ledigheten imorgon börjar jag jobba, något jag inte gjort sedan den 1 Mars.....
Prognosen i morse visade 3-6 m/s, men det märktes redan när jag steg upp att den inte var att lita på.

Skim Fjantar

Körde ut till Gissleviks camping där Magnus strax dök upp. Efter lite lastning och pyssel kom vi iväg och vi gissade på att det blåste omkring 10-12 m/s. Vi paddlade ut i nordvästlig riktning mot Hästholmen, och det skumpade på rätt bra med vinden rakt i bröstet. På Hästholmen tog vi vår första fika, och efter det bar det av söder ut och vi tog lä av Öppenskär. Först hade vi tänkt att paddla bort mot Tobisaflötan och videskär, men då vinden verkade öka vände vi och paddlade norrut och passerade passagen för linfärjan till Hästholmen och vidare till Svanö där vi åt middag.Vinden fortsatte att öka och vi kände oss rätt nöjda så vi beslutade att gå tillbaka mot Gisslevik



Gissleviken är väldigt långgrund och Torhamnsfjärden ganska stor så det bygger upp ganska rejäla sjö där in mot campingen.

Jag ska ju villigt erkänna att jag inte är någon direkt sjöbjörn, så dom 40-60 cm krabba vågorna gav mig tillräckligt för att adrenalinet skulle börja pumpa på lite. Det blev många (om än korta)surfar på vägen in både frivilliga och ofrivilliga och en tok sidosurf gjorde att jag var rätt säker på att jag skulle behöva fixa till frissyren igen. Och vid ett tillfälle när jag höll koll på vågorna bakom mig reste det upp sig en rejäl än som bröt precis bakom mig. Det öron bedövande ljudet och det vita skummet och kraften som puttade fram kajaken ett par meter var en otroligt mäktig känsla.

Väl inne vid stranden igen var det ganska blandade känslor men den övervägande var att det var förbannat kul. Tyvärr blev det ej några bilder från själva paddlandet för jag har ingen vatten tät kamera (ännu). Både Magnus och jag var rätt nöjda med turen idag, och att det var bra att komma ut och paddla i lite större sjö.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var säkert en häftig upplevelse. Hade varit kul att se på bild =) Men jag förstår att du hade fullt upp att hålla dig på rätt köl *s*
Att gå rätt in i vågorna går ju rätt så bra.... det värsta (som jag kommer ihåg det i alla fall) var att få dom från sidan.
Hoppas det går bra på jobb.
Kram